Haukarting tuottaa ajoelämyksiä ympäristöä säästäen ja kumppaneita työllistäen.
On kulunut jo reilut puolenkymmentä vuotta siitä, kun hirvensalmelaisen saunan lauteilla syttyi idea sisäkarting-radasta. Onnistuneen leader-rahoitushakemuksen jälkeen oli Hirvensalmen Autourheilijoiden innokas talkooporukka valmiina mittavaan työhön.
Hirvensalmen kunnan omistama teollisuushalli muuntui osaavan talkooporukan käsissä sisäkarting-radaksi.
– Talkootunteja kirjattiin hakemuksen vaatimat 4500. Todellisuudessa niitä tehtiin paljon enemmän, kertoo idean isä ja talkooaktiivina toiminut Kari Liimatainen.
Alusta asti oli selvää se, että Haukartingille hankitaan sähkökäyttöiset karting-autot. Silloin, noin viisi vuotta sitten, sellaiset olivat Suomessa käytössä vain Alahärmän Power Parkissa.
– Nämä autot ovat turvallisia ja hiljaisia. Tietenkin päästöttömyys oli tärkeää jo imagoseikkojen vuoksi sekä siksi, että polttomoottoriautojen vuoksi olisi pitänyt rakentaa halliin massiivinen ilmanvaihto.
Vaikka Haukartingin taival ei ollut helpoimmasta päästä koronan vuoksi, niin silti autourheiluseura on kehittänyt toimintaa määrätietoisesti. Hirvensalmen kunnan suhtautuminen hankkeeseen on ollut Liimataisen mukaan myös erittäin myötämielistä.
Kesäaikaan ajettavissa on sisä- ja ulkoradan yhdistelmä, jolla on mittaa liki puoli kilometriä. Talviaikaan kurvaillaan sisällä. Liimataisen mukaan yritysasiakkaat ja erilaiset ryhmät ovat Haukartingin selkäranka.
– Vapaa-ajan asukkaat ovat isossa roolissa. Oman kunnan väestöpohjan varaan tätä ei olisi voitu perustaa.
Ajamista ei kenenkään tarvitse jännittää. Kilpailut järjestetään aika-ajotyylisesti eli kaikki ajavat kelloa vastaan. Tässäkin on eri kilpailumuotoja pelkän nopeuden ohella, esimerkiksi ajamalla mahdollisimman samaa kierrosaikaa useamman kierroksen ajan.
– Nämä kulkee just sen verran kuin painaa kaasua, Liimatainen sanoo leikkisästi.
Talon puolesta löytyvät kaikki ajovarusteet, kuten kypärät, kypärämyssyt, haalarit ja hanskat. Ajamaan tullessa vain kengät pitää olla omasta takaa.
– Nekin voivat olla mitkä tahansa vapaa-ajan kengät, Liimatainen opastaa.
Alun perin Hirvensalmen Autourheilijoiden tarkoitus oli suunnata Haukartingin tuotot juniorivalmennukseen pitämällä matalan kynnyksen karting-kerhoa. Kerhossa olikin mukana paljon nuoria.
– Korona-aikaan toiminnan järjestäminen oli mahdotonta. Olemme ajatelleet sen sijaan erimittaisia ajoleirejä, joihin nuoret voisivat osallistua.
Leader-rahoituksen hengen mukaisesti Haukarting on osaltaan elävöittänyt Hirvensalmen arkea. Tämä on tiennyt lisätuloja monelle yritykselle, sillä elämyspaketit sisältävät esimerkiksi catering-palveluja ja mökkivuokrausta. Liimataisen mukaan yhteistyö eri tahojen kanssa on toiminut hienosti.
Tämän vuoden aikana Haukarting on säästänyt sähköenergiakuluissa merkittävästi. Aurinkopaneeleista saatavalla sähköllä on ladattu autot ja saatu käyttösähköt koko kesäkaudeksi.
– Tässä on pyrittävä olemaan aallonharjalla koko ajan, Liimatainen päättää.
JARNO LAATIKAINEN